3 dagen op zee met de Eendracht

We hebben inmiddels 3 dagen gevaren met zeilschip de Eendracht zonder land te zien. Hieronder volgt een kort verslag van deze dagen.

8 januari

Een aparte nacht gehad omdat we tot 4 uur moesten wachtlopen. Daarna dus geslapen, maar niet echt lekker wakker geworden. De hele dag deining is wennen, maar ik wordt gelukkig niet zeeziek. Het leven aan boord is wennen, omdat er 3 ploegen zijn die de wacht met elkaar afwisselen. Je leeft dus in een vast ritme, daar moet ik even inkomen. De 1e wacht vandaag mag ik overslaan om wat uit te rusten.

zeilschip Eendracht

Dolfijnen

Rond de middag buiten aan dek op een bankje zitten lezen en lunch gegeten. Daar zie ik de eerste vliegende vissen. Het lijken net kleine vogeltjes die vlak boven de golven uit springen. Daarna wordt het nog leuker, want er komt een kleine groep dolfijnen aan. Ze springen uit het water richting de boot. Aan de andere zijde blijven ze even meezwemmen en ineens zijn ze weer vertrokken, maar dat was wel heel gaaf om te zien.

Dolfijn zeilschip Eendracht
Dolfijn zwemt mee

Inmiddels is de wacht van onze groep weer begonnen, ik ga er even bij zitten op de brug. Veel is er niet te doen. We praten dus wat onderling. Voor de zekerheid neem ik een zeeziekte tabletje want ik ben wat duizelig, zeker als je even binnen hebt gezeten speelt dat op. Na een gezellig diner waarbij we erg gelachen hebben bij het uitwisselen van reisverhalen (onze Las Vegas avonturen zijn voor een aantal mensen hilarisch), even kort gerust en daarna doe ik 2 uurtjes van de avondwacht mee.

Sturen onder de sterrenhemel

Weer een bijzonder sterrenhemel met de Cassiopeia, de Orion en de Melkweg. Het sturen gaat heel goed Edwin helpt met de aanwijzingen, we gaan erg hard wat in het donker nog steeds een bijzondere ervaring is. De topsnelheid van de dag was 11,2 knoop mooi richtgetal voor ons, we halen 10,9 als ik stuur en daar is de stuurman erg blij mee. Wel spannend als hij naast je staat mee te kijken. Maar het gaat erg goed en ik heb er een handigheid in gevonden, ik vind sturen ook echt heel leuk om te doen. Hierna is het tijd voor wat slaap.

9 januari

Vannacht goed en lang geslapen, ik ben daardoor flink opgeknapt. Veel anderen aan boord zijn inmiddels zeeziek geworden, daar heb ik gelukkig geen last van. Aan de deining ben ik inmiddels gewend, het lopen op een schommelend schip gaat me redelijk goed af. Er zijn wel de nodige blauwe plekken, want je stoot je wel makkelijk. Gisteravond ging het helemaal klunzig, ik had me niet vast in de hut. Toen het schip opeens de andere kant op deinde vloog ik zo achteruit het bed op, mooie landing.

Ochtendwacht

We ontbijten met de mensen van onze wacht. Daarna nemen we de ochtendwacht over van de andere groep. Er is niet zoveel te doen. Wel heerlijk rustig zo ’s ochtends als er verder geen mensen wakker zijn buiten onze wacht. Er wordt dan ook vooral gepraat. Ik zelf geef er de voorkeur aan om rustig over zee uit te kijken, en te genieten van de rust. Ik zie heel veel vliegende vissen, ze komen soms in scholen tegelijk boven springen. Opeens verschijnen er ook vogels, Jan van Genten waarschijnlijk. Ze vliegen om de boot en soms duiken ze ineens loodrecht de zee in om vis te vangen een prachtig gezicht.

Ik mag ook weer sturen, Edwin kijkt mee. De stuurman noemt ons het A-team omdat het gisteren zo goed ging. Vandaag ook, wel wennen want de wind komt van een andere kant, dus je moet even de feeling krijgen. Maar het gaat goed, ik wil eigenlijk niet stoppen. Na de thee help ik mee met het binnenhalen van de binnenst kluiver, het 2e zeil. Ik vier het touw terwijl de anderen het zeil grabbelen. De zeilklusjes zijn best leuk. Daarna niet zoveel meer gedaan, de volgende ploeg wakker gemaakt en toen gaan lunchen.

Zeilschip Eendracht
Aan het roer

Nog eens dolfijnen

Na de lunch even opfrissen en lekker zitten lezen buiten. Het is erg warm in de zon, maar gelukkig niet verbrand. Nog wat gekletst met wat mensen. Rond 5 uur worden we geroepen, want er zijn dolfijnen te zien bij de boeg. Snel erheen gelopen met de camera. Het is een grote groep dolfijnen die snel door het water richting de boot zwemmen. Ze springen een klein stukje uit het water, super gaaf om te zien. Het duurt ongeveer 5 minuten en dan zijn ze helaas weer weg. De foto’s zijn maar een beetje gelukt, het ging veel te snel, maar mooi om te zien was het zeker.

Dolfijnen zeilschip Eendracht

Dan is het etenstijd, daarna hebben we een korte dienst. Weer gestuurd maar dat ging moeilijk deze keer met andere wind, de koers bleef weg lopen. Wel een mooie zonsondergang. Er gebeurde ook nog iets raars, op zee dreef een knipperlichtje, het was een klein lampje dat aan en uit ging. We konden niet zien wat het was, de bemanning zette er een schijnwerper op. Maar het bleef onduidelijk en dreef voorbij. Het kan een lampje van een zwemvest zijn, maar we zijn al in geen eeuwigheid een boot tegen gekomen. We horen niets en er zit ook geen beweging in, dus varen we er voorbij. Na afloop buiten wat gedronken. Toen was het tijd om te slapen.

Zonsondergang zeilschip Eendracht
Zonsondergang

10 januari

We hebben de nachtdienst van 4 tot 8 uur. Er is weer een mooie sterrenhemel. Aan het stuur staan lukt beter als gistermiddag, heeft met de wind te maken. Er zijn tosti’s en verder is het heerlijk zitten met de deining van het schip. Ook nog de leefruimte gesopt, daarna de zonsopgang bekeken. Helaas was het wat bewolkt dus niet zo spectaculair.

Tijdverdrijf

Daarna het ontbijt voor de volgende ploeg klaar gezet en geserveerd. Na ons eigen ontbijt wat geslapen, als de andere ploegen werken heb je vrije tijd. Deze vul ik voornamelijk met boeken lezen in de zon en eten. Voor de lunch was er gehaktbal met satésaus, het eten is hier goed.

Voor de afwisseling gaan we bewegen. We doen een mini bootcamp op het voordek. Een klein groepje doet mee met de oefeningen. Soms zijn ze best lastig uit te voeren door de deining van het schip.

Land in zicht

Bij het avondeten wordt het plan voor de avond verteld. Er is voor het eerst in 3 dagen namelijk weer land in zicht, 1 van de Caribische eilanden in de buurt. We gaan de zeilen binnen halen, ze moeten er alle 4 vanaf. Dus alle wachtteams draaien mee. Het verloopt wat chaotisch met verkeerde of verschillende instructies. In het donker met alleen de verlichting van de boot aan, is het wel een mooi gezicht. Het schip gaat verder op de motor, en we gaan vannacht voor anker in een baai. Daarom vervalt de wachtdienst, en kunnen we heerlijk de hele nacht door slapen. Als het goed is kunnen we morgen aan land. Even kijken welk eiland het wordt, we varen daar dan met een rubber bootje naar toe.